Sostre de vidre per a les dones a les universitats anglòfones més destacades

Segons una recerca publicada a 'The Lancet' on ha participat la professora Montserrat Gea de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL

Les 15 universitats de Ciències Socials i de Salut Pública més destacades dels Estats Units, el Regne Unit i Canadà continuen tenint poca presència de dones a les posicions de més rang, com ara les places de catedràtic. Així ho revela una recerca internacional en la que ha participat la professora de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL), Montserrat Gea, que també és responsable del Grup de Recerca en Cures de la Salut de l'IRBLleida. L'estudi, recentment publicat en un suplement especial de la revista mèdica The Lancet, evidencia com les dones veuen endarrerir les seues carreres per motius de gènere i ètnia.

La recerca ha estat liderada per la Universitat de Singapur i la investigadora Helena Legido, actualment professora visitant a la UdL. També han participat experts de l'Escola d'Higiene i Medicina Tropical de Londres (Regne Unit) i de la Universitat de Toronto (Canadà). La seua anàlisi s'ha centrat en les polítiques d'igualtat i les dades de les següents universitats: Harvard, Yale, Johns Hopkins, Stanford, Michigan, Washington, Columbia, Califòrnia LA, Califòrnia Berkeley, Carolina del Nord - Chapel Hill, Oxford, Cambridge, College London, Escola d'Higiene i Medicina Tropical de Londres i Toronto.

Els resultats mostren que la proporció dels col·lectius femení i masculí en les posicions acadèmiques és semblant, però mentre els homes ocupen posicions sèniors, les dones es concentren en posicions júniors. A més, també constaten una absència de dones de minories ètniques en càrrecs superiors. "Els prejudicis i la discriminació contra les acadèmiques es manifesta a través de condicions de treball més difícils, menors possibilitats de reclutament o promoció, menys taxes d'èxit en la sol·licitud de finançament, la publicació d'investigacions que es perceben menys importants i menys respecte per part dels estudiants", explica Gea.

L'estudi també aconsella algunes estratègies per millorar aquestes situacions com poden ser l'ús de revisions cegues al gènere i a l'etnicitat en la contractació, en les nominacions a premis, en les decisions de finançament i en els processos de publicació. També proposa redissenyar els criteris d'avaluació acadèmica comuns, de manera que no es perjudiquin les dones i els investigadors de minories ètniques.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL