L'essència de la professió infermera

La mirada infermera conjumina alguns dels valors que volem per al nostre servei públic de salut: solidaritat, compromís professional, cerca de l'excel·lència i lliurament als altres

enfermeras-uci
Infermeres de l'UCI pediàtrica de l'hospital universitari Vall d'Hebron immobilitzen a un nounat.

El nostre sistema sanitari no s'entendria sense l'essència de la professió infermera, sense l'essència de la humanitat que mostren cap als pacients. Una essència que impregna un ampli ventall de competències pròpies d'aquesta professió que són el producte d'una formació exigent i que continua en el dia a dia del seu exercici professional. Una essència que impregna també la recerca que desenvolupen les nostres infermeres en les institucions sanitàries, i que en els últims anys ha multiplicat els seus impactes positius, no solament sobre la ciutadania, sinó també sobre els centres i equips assistencials. En efecte, darrere de les seves actuacions més quotidianes, com ajudar a deixar de fumar, fer cures a domicili o educar en la salut als alumnes de les nostres escoles, existeix el compromís militant d'acompanyar , l'esforç incansable per a generar una actitud serena i conscient davant la salut i la malaltia, així com la vocació d'anar amb compte de totes les ferides, les visibles i les que no ho són.

Elles sempre estan: quan emmalaltim, però també a l'hora de millorar la nostra salut o la dels nostres sers estimats. Aquesta mirada infermera conjumina a la perfecció alguns dels valors que volem per al nostre servei públic de salut: la solidaritat, el compromís professional, la cerca de l'excel·lència i el lliurament als altres. Una mirada, una experiència que jo, Oriol Junqueras, he viscut i sentit en la meva pròpia pell amb la meva mare, que va ser infermera i va exercir durant 30 anys en urgències de Bellvitge, hospital de referència per als seus veïns i veïnes.

Capacitat transformadora

Avui dia, tots els equips assistencials estan formats per professionals de diferents disciplines que actuen com un conjunt harmònic per a proveir-nos de la millor atenció a tots. Molt sovint, les infermeres són la ròtula d'aquests equips: faciliten les actuacions d'altres professionals, recapten informació fonamental per a la presa de decisions i estan sempre al costat de la persona malalta i del seu entorn. Elles sempre estan. És justament aquesta centralitat la que converteix a la infermera en la professional amb més capacitat transformadora per si mateixa. Desenvolupar completament tot el gran ventall de competències que adquireixen les infermeres en les facultats del nostre país, que les situa entre les millor valorades d'Europa, és una de les palanques de canvi més potents que tenim per a aconseguir el sistema de salut que totes i tots necessitem.

'Més mirada infermera' vol dir més qualitat en l'atenció, més humanització, menys desigualtats, però també significa millor cooperació interprofessional. Per tot això, continuem apostant pel ple reconeixement i desenvolupament de la “prescripció infermera”, per a això aviat aprovarem un primer decret a Catalunya. Per tot això, diumenge passat, coincidint amb el Dia Internacional de la Infermeriaes van fer els exàmens d'oposició perquè més de 3.000 infermeres del Institut Català de la Salut, que ara mateix tenen un contracte temporal, accedeixin a un lloc de treball fix (les proves amb més oferta de l'última dècada). Per tot això, en l'última convocatòria del Pla Estratègic de Recerca i Innovació en Salut hem posat recursos addicionals perquè les infermeres puguin dedicar més temps a la recerca. Aquest compromís amb la professió és el que va portar al Govern de la Generalitat, el mes de febrer, a adherir-se a la campanya internacional Nursing Now. Perquè elles sempre estan.