Cooperant a Gàmbia amb estudiants d'infermeria i de fisioteràpia

Durant els mesos d’estiu diversos grups d’estudiants i professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia, del campus de Ciències de la Salut i del Campus d'Igualada-UdL, han realitzat tasques de cooperació a través de l’ONG Alpicat Solidari a Gàmbia centrades amb la col·laboració per l’atenció de la salut al Health Centre de la regió de Baja Kunda.

Els estudiants de fisioteràpia han realitzat consulta de fisioteràpia al centre atenent diferents patologies neurològiques i musculoesquelètiques entre d’altres, així com consulta domiciliària al poblat de Sutukoba. Important destacar la seva gran tasca en els pacients afectats per la malària cerebral.

Els estudiants d’infermeria han participat en diferents campanyes de vacunació, han pogut fer pràctiques a hospitalització, urgències, àrea de maternitat i en la consulta de control i seguiment de ferides agudes i cròniques que ha presentat una gran demanda.

El grup ha pogut gaudir d’una oportunitat plena d’aprenentatges i han sorgit diverses reflexions i pensaments sobre l’experiència al país en clau de cooperació, destaquem:

- La importància de la comunicació i el llenguatge segons cada cultura per poder oferir cures de qualitat.

- Tot i la manca de recursos materials han après a gestionar-los de la manera més òptima i sostenible per al sistema.

- El Sistema públic salut és la clau per mantenir la igualtat del dret a l’accés a la salut a totes les persones de forma lliure.

- L’impacte que genera la dualitat entre la medicina tradicional i el model biomèdic en societats on la medicina tradicional forma part de la cultura i tradicions.

-La cooperació forma un gran repte per tots nosaltres en la qual la nostra intervenció ha de ser molt prudent per tal de respectar els sistemes que ja funcionen en cada regió. La finalitat de la cooperació no ha de ser el nostre protagonisme sinó que sense ser-hi els propis sistemes funcionin.

El proper 3 de novembre, a l'Edifici de La Teneria d'Igualada (Pl. del Rei, 15) s'inaugurarà l'exposició Cooperació en Salut a Gàmbia, que mostrarà imatges i materials que s’han recollit i preparat durant tota l’experiència viscuda per fer-ne difusió a tota la població. Es podrà visitar fins al 23 de novembre, de 9 a 13 hores i de 16 a 20 hores.

MÉS INFORMACIÓ:

La Teneria acull una exposició fotogràfica de cooperació en salut a Gàmbia (Canal Taronja)