Estada a Gàmbia d'estudiantat i professorat de la FIF

Un total de 42 estudiants de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia han realitzat durant l’estiu una estada de pràctiques a Baja Kunda (Gàmbia) en el marc del projecte entre la Universitat de Lleida i l’ONG Alpicat Solidari acompanyats de les professores de la Facultat Carme Campoy, Ana Lavedán, Carmen Nuín i Divina Farreny.

Com a novetat aquest any s’han iniciat alguns tractaments a domicili de persones que no es podien desplaçar així com l’estada de 2 dies en un poblat allunyat, Gunjur Kuta.

Carme Campoy i Divina Farreny, juntament amb un primer grup d’estudiants, van ser les primeres que es van desplaçar cap al país africà. La segona va aprofitar per fer una immersió completa a la tasca infermera i dels llevadors del centre de salut. Això li va servir per planificar posteriorment el desenvolupament de les pràctiques dels estudiants del Grau en Infermeria i de la doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia. Durant l’estada, a banda d’establir col·laboració amb els professionals  del centre de salut de Baja Kunda, també es va ajudar en el desenvolupament de l’activitat assistencial de les activitats comunitàries que més alta participació tenen com són la vacunació infantil i el seguiment de l’embaràs en els poblats més allunyats del centre de salut.

També van tenir l’oportunitat de participar en una campanya de vacunació COVID al carrer, organitzada pel Ministeri de Salut de Gàmbia. Aquesta campanya es va realitzar a tot el país amb l’objectiu d’augmentar el nombre de persones vacunades apropant la vacunació a les comunitats.

Posteriorment, Ana Lavedán i  Carmen Nuín van acompanyar el segon grup d’estudiants que han iniciat les pràctiques en aquest centre de salut, fent el seguiment de totes les possibles necessitats i treballant amb els professionals l’aprofitament màxim de la seva estada.

Totes dues destaquen que més enllà de la pràctica assistencial concreta hi ha molts altres temes transversals que adquiriran aquests estudiants amb aquestes pràctiques: enriquiment personal i professional, veure l’empoderament i les capacitats de la infermeria, sortir de la zona de confort, donar resposta a necessitats amb mancances i limitacions de material, higiene, enfrontar-se a barreres culturals i tradicionals relacionades amb l’atenció sanitària...Aquestes competències són més difícils d’obtenir si no es realitza una estada en un país com el Gambià amb vies de desenvolupament.

L'estada a Gàmbia també va servir per lliurar el material sanitari adquirit amb les donacions rebudes de l'esmorzar solidari de la X Jornada de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia.

Totes 3 infermeres veuen molt positiu que els futurs infermers/les futures infermeres puguin viure aquestes pràctiques tan especials.

El president de Gàmbia Adama Barrow s’ha interessat pel projecte, pel qual ha mostrat satisfacció i agraïment.